Dommerkomiteen informerer

<p><br /> Dommerkomiteen &oslash;nsker &aring; standarisere stevnegjennomf&oslash;ring.</p><br />
Publisert: tirsdag 08. oktober 2013


STEVNEGJENNOMFØRING



 



Etter noen år med litt forskjellig praksis på stevnegjennomføringen, og mange gode innspill fra trenere, utøvere og dommere, vil vi inneværende sesong forsøke å standardisere stevnegjennomføringen.



Bakgrunnen for at det har vært litt prøving og feiling er at det både har vært relativt store endringer i styringsverktøyene for stevnene, og endringer i reglementene.



Vi har nå en stevneportal som er godt utprøvd over flere år, og vi gjør stadig endringer i den for å gjøre den enda bedre. Som noen kanskje har fått med seg så har det blant annet kommet en ny funksjon i forbindelse med stevnepåmelding for ringsport; det skal påføres totalt antall gjennomførte ringsportkamper. Dette er bare en av de endringene som blir gjort, men ikke alle vil være direkte synlige for klubbene.



 



NKBFs dommerkomité vil derfor komme med følgende presiseringer:



 



TIDSPLAN PÅ NC:



Innveiing på stevnehotellet: kl 08:00 (lør og søn)



Innveiing i hallen: kl 09:00 (lør og søn). Alle dommerne møter i hallen i god tid før innveiing, og starter med opprigging av matter og ring.  



Dommermøte: kl 10:00 (lør og søn)



Lagledermøte: kl 10:30 (lør og søn)



Kampstart: kl 11:00 (lør og søn)     



Junior- og ungdomskampene gås først.



Utøvere skal veie inn på kampdagen. Dvs at utøvere som både går LC og PF skal veie inn begge dagene. Det vil ikke gis tillatelse til f.eks. å veie inn til både LC og PF på lørdag.



Vektklassene gås helt ferdig, til og med finalene. Etter siste semifinale gås første kamp fra neste vektklasse, slik at tapende semifinalist i den siste semifinalen får en kamps pause før bronsefinalen. Dette vil ikke fremgå på kamplistene, så her må vi være våkne slik at utøverne fra neste vektklasse er klare.



Målet med å gå ferdig klassen er at utøverne får gjort seg ferdige med sine kamper, og slipper å gå rundt i hallen og vente i timevis på sin finale. Det vil forhåpentligvis også gjøre det lettere for coachene å holde kontrollen med sine utøvere.



Det har kommet et nytt kamp-for-kamp program. Dette blir hetende ProScore, og er et stand-alone (tykk klient) program som er implementert med databasen for påmelding/resultat.



Programmet inneholder grensesnitt som vises på PC i sekretariatet, og et grensesnitt som vises på storskjerm.



Dommerne vil sitte med elektroniske klikkere, og klikkene vil vises i sanntid på storskjerm.



Når en kamp er ferdig og resultatet posteres så vil også databasen oppdateres samtidig med resultatet.



Dommerkomitéen har besluttet å teste dette ut på minst ett stevne inneværende sesong, og vil basert på erfaringene vurdere å innføre det på alle nasjonale stevner neste sesong.



 



Dommerkomitéen har en målsetting om at samtlige utøvere skal ha fullstendig utfylte Stevnepass i løpet av sesongen, slik at det til NM 2014 vil være 100% utfylte stevnepass på samtlige utøvere! For å nå denne målsettingen må alle klubber/utøvere starte med dette arbeidet umiddelbart, og passe på at de utøverne som reiser på NKBF-stevner har oppdatert beltegrad, reell vekt, passbilde (ikke «Facebook-bilde») og legeattest.



På slutten av sist sesong så vi at vi sparte veldig mye tid på innveiingen, og at vi dermed kunne starte kampene ca 1 time tidligere enn det vi har klart de siste sesongene. Vi håper at klubbene også ser verdien av å få minst mulig tid mellom start innveiing og kampstart, og vil gjøre sin del av jobben for å klare dette målet. 



Stevneansvarlig vil sjekke dette når påmeldingsfristen er utløpt, og sende purring til de klubbene som har mangler på sine utøveres stevnepass.  



 



I tillegg til dette så har det kommet noen regelendringer. Vi ber derfor alle om å sette seg inn i de reviderte reglementene.





Av de viktigste regelendringene kan nevnes:



Ringsport reglementet har følgende endringer:




  • Innføring av ungdom og junior ringsport


  • § 1: Presisering av aldersgrenser


  • § 3: Henstilling om registrering av stevnepass info på nett


  • § 7: Presisering av dommeres ansvar/myndighet ifm sjekk av kamputstyr (sammenheng med ny ordning for utstyrsgodkjenning)


  • § 9: Vektklasser (nye på NKBF web), aldersgrenser, samt kategorier (se egne bestemmelser for Ringsport)


  • § 16. Kamptid for ungdom ringsport er 2x2min


  • § 22: Endring i bestemmelsen om plassering og tildeling av medaljer (ref egen artikkel på NKBF web)


  • § 24: Justering ift at seeding kan forekomme dersom mulig


  • § 31: Endring i bestemmelsene om merkekamp ifm innføring av ungdom ringsport


  • § 32: Endring i bestemmelsene om ringsport kamper ifm innføring av ungdom ringsport



Tatamisport reglementet har følgende endringer:




  • § 3: Henstilling om registrering av stevnepass info på nett


  • § 7: Presisering av dommeres ansvar/myndighet ifm sjekk av kamputstyr (sammenheng med ny ordning for utstyrsgodkjenning)


  • § 10: Innveiing/innsjekk 1 gang per gren per stevne


  • § 17-18: Presiseringer ift poengdommer flertall når advarsler, minuspoeng, exit eller diskvalifikasjon skal gis


  • § 19: Presisering av poengdommers ansvar ift å signalisere til kampleder om uregelmessigheter som kan gi advarsler, minuspoeng, exit eller diskvalifikasjon


  • § 22: Presisering om diskvalifikasjon for hard kontakt


  • § 22: Endring i bestemmelsen om plassering og tildeling av medaljer (ref egen artikkel på NKBF web)


  • § 24: Justering ift at seeding kan forekomme dersom mulig



 



                DOMMERE / DØMMING



Forrige sesong ble det innført en ny praksis for advarsler mm i lettkontakt, hvor flertallet av poengdommerne skal avgjøre om det skal gis advarsel/minuspoeng/exit/disq eller ikke til en utøver. Dette håper vi å bli enda bedre og tydeligere på inneværende sesong.



Det er altså ikke Kampleder som skal avgjøre om det skal gis advarsel, så her er det viktig at poengdommerne er klare og tydelige dersom de se noe ureglementert. Poengdommerne skal gi tegn umiddelbart, på samme måte som i PF.



Disq hard kontakt: Det må anmerkes både på scorepaper og på data i sekretariatet om disq er for hard kontakt. Dette anmerkes som DSQ-H. Det er den siste foreteelsen som er avgjørende for hva en utøver blir disket for. En disq for hard kontakt får andre følger enn en disq for andre foreteelser, så det er derfor viktig at dette blir registrert.  



Antall dommere på stevner: Antallet dommere må være tilpasset antall kampflater. Det skal minimum være 6 dommere pr kampflate, men helst 7. Dersom det er helt ferske dommere på en kampflate skal det være 7 dommere på kampflaten, slik at den nye dommeren får nødvendig opplæring og støtte.



I LC skal det til enhver tid være minimum 5 dommere på/ved matta. I PF skal det være minimum 4 dommere på/ved matta. Dette betyr at det alltid skal være en dommer i sekretariat. Det er viktig å ta godt vare på nye dommere, og gi dem motivasjon og lyst til å dømme mer. Det er derfor viktig at de får den oppmerksomheten og støtten de trenger i starten. 12-14 timers arbeidsdag med omtrent ingen pauser og minimalt med mat skal vi unngå på våre stevner.



Poengdommerne skal sjekke utstyr til utøverne i LC og PF, slik at Kampleder kan få tid til å holde en god flyt i kampavviklingen. NB! Ny rutine for utstyrsgodkjenning ligger på nettsiden.



Det er laget en ny lisensordning for dommerne, og det ble samtidig gjort en evaluering av dommerne i forhold til det nye lisenssystemet. Inndelingen er nå: Tatami (inkl MF), Ringsport og Stevneansvarlig.



For dommere som ønsker å dømme så oppfordres det til å legge inn en forespørsel på det aktuelle stevnet i «Dommerportalen».  Dette gjør du ved å klikke på ikonet i den bakerste kolonnen på det aktuelle stevnet.



Til slutt vil vi ønske alle sammen en riktig god sesong, og vi håper at endringene i reglementer og rutiner blir godt mottatt! Forhåpentligvis vil det føre til bedre stevner for oss alle!



 



Dommerkomitéen