Meny - Kickboxing.no

NKBF presterer med Polar

Kostholdsløftet intervjuer Dilek Celik

  • Kostholdsløftet intervjuer Dilek Celik
    Dilek Celik
  • Kostholdsløftet intervjuer Dilek Celik

Dileks energikuler

Jeg har energikulene med på stevner. De gir meg rask energi og smaker godt. Da er det lettere å få i seg når jeg er nervøs.

Du trenger:
5 store dadler (husk å ta ut steinen)
En skvett melk eller mandelmelk
1 dl havregryn
50 g sjokolade (del opp i biter)
2 ss peanøttsmør
En håndfull mandler   
Kokosmasse (for å rulle kulene i)

Mos alt i en blender eller med en stavmikser til det blir en klisete masse. Lag kuler og rull de i kokosmasse. Ha de så i en tett boks for oppbevaring i kjøleskap.


Hold deg oppdatert

Få siste nytt fightere, stevner, nyheter og live-sendinger i din innboks.

 

 

Dilek er 20 år og bor i Oslo. Hun har trent kickboxing siden hun var 6 år og begynte å konkurrere da hun var 13 år.

Favoritt teknikk: Uppercut(s)
Favoritt mat: Lahmacun (en slags tyrkisk pizza)
Klubb: Fighter kickboxing klubb i Oslo
Er også trener for barn i alderen 6-9 år
Meritter: NM gull jr FC, NM gull sr LC, 3 x gull WC jr.  og 3 x bronse WC sr. 

Hva er mat for deg? 
Mat får meg til å fungere i hverdagen. Uten nok mat hadde det vært vanskelig å henge med i en hverdag som kan være ganske travel. Også er jeg veldig glad i mat, jeg synes det smaker godt. 

Hvordan planlegger du dagene dine? 
Først ser jeg på hva jeg skal gjøre, vet jeg at jeg har en hard økt eller flere økter den dagen har jeg med flere matpakker som har mye karbohydrater. Da spiser jeg også litt oftere. Enda jeg er glad i mat, kan jeg også glemme å få det i meg når det er hektisk rundt meg. Da må maten være lett tilgjengelig og synlig. Har jeg matpakkene tilgjengelig og ser jeg det - spiser jeg det. Er man nødt til å gå i butikken eller lignende for å få maten er det lettere å “skippe” det måltidet. Fordi det blir et ork. Sånn fungerer det hvertfall for meg.

Hvordan blir man god i kickboxing?
For å bli god i kickboxing må man trene kickboxing, i klubben har vi tre felles økter pr uke som er kickboxing. Derfor legger jeg inn kickboxing i mine egne økter også, med teknikk, gå på pute og sånt. Ellers er det veldig viktig å ha det gøy, da er det lettere å trene mye. 
En annen ting jeg har opplevd ganske nylig er effekten av god søvn! Og spise sunt og mye mat hvis man trener mye.

Hvorfor har du blitt god i kickboxing? 
Jeg har trent kickboxing lenge, og jeg trener mye. Jeg benytter ofte sjansen til å terpe teknikk og lignende på egenhånd. Jeg synes kickboxing er gøy. Jeg er også heldig med at jeg tar lett til meg nye teknikker og lærer fort.  

Hvorfor startet du med kickboxing?
Jeg begynte på kickboxing når jeg var 6 år. Jeg så veldig opp til Mette Solli og Daimi Akin, som er min onkel. Så når jeg ble invitert på en trening ble jeg med, og har vært der siden. 

Hvor mye er det du trener nå? 
Jeg har 4 rene kickboxing økter i uken, pluss at jeg terper litt teknikk hver dag. Hvis jeg for eksempel går forbi et butikkvindu eller ser speilbildet mitt i en bil, stopper jeg ofte for å skyggebokse litt, he he.
Uten om det trener jeg styrke, løper og gjør en del skadeforebyggende øvelser. Det kan for eksempel være balansetrening på bosuball og koordinasjons trening hvor du gjøre flere bevegelser samtidig. Det er faktisk veldig gøy! 
 
Hvordan forbereder du deg til kamp med tanke på mat?. 
For meg er det ekstra viktig å spise nok og riktig. Jeg trenger nok energi til å gjennomføre gode økter i forkant av kamp/turnering, så det passer jeg på. Frokost på konkurranse dag prøver jeg å holde likt, da spiser jeg alltid havregrøt, med banan, kanel og en dæsj cottage cheese. Da føler jeg meg klar! 
Jeg pleier å være veldig nervøs under kampdagen, kamper kan bli flyttet på og du kan aldri være helt sikker på når det er din tur. Så for at jeg skal få i meg noe så små spiser jeg gjennom dagen. Det går stort sett i frukt, nøtter og vann.  

Hvordan får du i deg nok frukt og grønnsaker i løpet av dagen? 
Jeg prøver å følge ”5 om dagen”.  Altså 2 porsjoner med frukt og 3 porsjoner med grønnsaker. Grønnsaker får jeg i meg enkelt til lunsj og middag eller varmmåltider gjennom dagen. Frukt småspiser jeg på gjennom dagen og gjerne i forbindelse med før eller etter trening.  Ellers pleier jeg å ha med smoothie som mellommåltid. 

Visste du at... Du kan lage smoothie dagen før, ha det i en flaske i fryseren (som tåler å stå i fryseren) til dagen etter for så å ha den med i sekken dagen etter. Da er smoothien fersk og kald når du trenger den! I tillegg holder den resten av matpakkene kjørlige!

Det er jo sånn at jo mindre syk du er jo mer tid har du til trening. Har du noen triks for å holde deg frisk? 
Sov nok! Gå å legge seg på kvelden, få inn 8 + timer hver natt og spise rett etter trening. Da er det lettere for kroppen å holde seg frisk og restituere. Kroppen trenger hvile når den er så aktiv! Det har vært en sikkerlig aha-opplevelse for meg! Så søvn prioriterer jeg!

 


comments powered by Disqus